Her ay düzenli olarak dünyanın trend sektörleri hakkında geniş ve kapsamlı raporlar hazırlayan GOOINN, dijital oyun sektörünü “Gaming Raporu” adı altında çok yönlü olarak inceledi. Kurumsal şirketlere inovasyon kültürünün yetkinliklerini aktarma konusunda çözüm ortaklıkları yapan GOOINN, Türkiye’de ve dünya genelinde, dijital oyunların ve oyuncuların durumunu inceleyerek hazırladığı raporu kamuoyu ile paylaştı.
Oyun dünyası büyüyor
Dijital oyunların her yaşta insanların ilgi odağında olduğunun ortaya konulduğu, GOOINN tarafından hazırlanan Gaming raporunda;
Dünya genelinde oyun sektörünün değeri son on yılda önemli ölçüde artmıştır ve büyüme trendinde olduğu aktarıldı. Dijital oyun pazarının 2023 yılında 200 milyar doları geçmesinin beklendiği oyun pazarı gelirinin en büyük payı mobil oyunlar tarafından sağlandığı da gözlendi.
2022’ye kadar 121 milyar doları aşacağı tahmin edilen pazarda konsol oyunları elde edilen gelirin üçte birini oluşturuyor.Konsol oyunlarının 2025 yılında 100 milyar doları aşması da bekleniyor. Çevrimiçi oyunlarda ise 2020 yılında yüzde 21,9’luk büyük bir büyüme kaydedilerek 21,1 milyar dolarlık bir gelire ulaştığı da raporda yer alıyor.
Raporda ayrıca; “Çevrimiçi oyunlar, sosyal ağlardaki oyunlar, mobil oyunlar, el konsolları, geleneksel ev tabanlı oyun konsolları ve daha fazlası insanların oyunlara erişimini kolaylaştırmıştır ve erişim konusunda geniş bir alan sunmaktadır” deniliyor.
Oyunlar cep telefonundan oynanıyor
Dünya çapında milyonlarca yetişkin oyun konsollarını, bilgisayarları ve giderek artan oranda cep telefonlarını kullanarak oyun oynuyor. Küresel ticaretin yeni ve güçlü bir unsuru olarak 1990’lı yıllardan sonra dijital olarak çeşitli şekillerde karşımıza çıkan oyunlar, şimdi dijital anlamda karşımıza çıkıyor ve bugün dünya ticaretinde önemli bir yerde bulunuyor.
Mobil oyunlar küresel oyun pazarında itici güç olarak görülürken, özellikle Amerika Birleşik Devletleri ve Asya-Pasifik bölgesindeki dijital öncüler sayesinde bu oyunlar ön planda yer alıyor. 2021 itibariyle Tencent, gelir açısından dünya çapında lider IPhone oyun uygulaması yayıncısı ve indirmelere dayalı olarak üçüncü en büyük yayıncı olarak dikkat çekiyor.
Rapora göre dünya çapındaki en büyük oyun şirketlerinin piyasa değeri en fazla olan şirket Activision Blizzardolarak kayıtlara yansıyor. Yaklaşık 75,2 milyar dolar piyasa değeriyle dünyanın en büyük video oyun şirketini 74,71 milyar dolar piyasa değeriyle Nintendo izliyor. Roblox Corporation 52,09 milyar dolar ile üçüncü, Electronic Arts ise 41,64 milyar dolar ile dördüncü sırada yer alıyor.
Vietnam ilk sırada
En fazla yetişkin oyuncuya sahip ülke olarak Vietnam başı çekerken, Nijerya ve Filipinler en fazla yetişkin oyuncuya sahip diğer ülkeler arasında ikinci ve üçüncü sırada yer alıyor. Endonezya, Kolombiya ve Peru’da da çok sayıda yetişkin video oyunu oynandığı gözlenirken, Suudi Arabistan yetişkinlerin yüzde 25’ini oyuncu olarak yetiştirmeye özen gösteriyor.
Amerika Birleşik Devletleri’nde ise yetişkinler bilgisayar ve cep telefonları kullanarak oyun oynamak yerine daha çok oyun konsolları ile oyun oynadığı raporda yer alırken, konsolların popülerliği Meksika ve Latin Amerika’da devam ediyor. Avrupa ülkelerinde bilgisayar oyunları daha popülerliğini sürdürüyor.
Dünyada 3,24 milyar kişi oyun başında
GOOINN tarafından hazırlanan rapora göre; dünya genelinde yaklaşık 3,24 milyar oyuncu bulunuyor. Asya bölgesi 1,48 milyar oyuncu ile pazardaki en büyük yeri oluştururken, Çin’deki oyuncular haftada ortalama 12 saatten fazla oyun oynayarak ilk sırada bulunuyor. Güney Kore’deki oyuncular ise ortalama 5,88 saat oynayarak bu alanda en az zaman harcayan oyuncular olarak dikkat çekiyor. Raporda dünya genelinde cep telefonları ile oyun oynamak için daha fazla kullanılıyor.
Türkiye’de “Gaming” dünyası
Bugün toplam 35 oyun girişiminin önemli yatırımlar aldığı Türkiye’de, özellikle 2021’in ilk yarısında büyük yatırımlar yapıldığı ortaya konmuş durumda. Bu dönemde Türkiye genelinde alınan yatırımın toplam rakamı 704 milyon dolara ulaşmış durumdayken, oyun dünyası bu rakamın yüzde 35’ini kapsıyor.
Ülkemizde; Dream Games, Rollic Games, Peak Games, Gram Games, TaleWords, Joygame, Hoody Studios, Loop Games, Daxe Games bu markalar olarak sıralanıyor.
Yetişkinlerin yüzde 79’unun mobil oyun oynadığı Türkiye’deki mobil oyuncuların davranışları da dikkat çekiyor. 4 saatten fazla mobil cihazlarda zaman harcayan Türk mobil oyuncularının yüzde 50,2’si erkek, yüzde 49,8’i kadınlardan oluşuyor. Mobil oyuncu kitlesinin en sevdikleri oyun türlerinin başında aksiyon/macera gelirken, Puzzle ikinci sırada, yarışlar ise üçüncü sırada yer alıyor.
Oyunların yüzde 3’ü ücretli kategoride yer alırken yüzde 87’si reklam içeriyor ve oyunların yüzde 28’inde uygulama içi ödemeler bulunuyor. Ayrıca Türkiye’de; Beşiktaş Esports, 1907 Fenerbahçe E-spor, Galatasaray Espor, Papara SuperMassive, HWA Gaming, Galacticos, Dark Passage eSports Club, Youthcrew gibi örnek E-spor kulüpleri de bulunuyor.
Türkiye’de oyun girişimleri rekor kırıyor
Ağustos 2021 sektörel verilerine göre Türkiye’de oyun sektöründe toplam 534 startup mevcut ve bunlardan 446’sı aktif olarak faaliyet gösteriyor. 2020 yılında 97 adet oyun girişimi kurulurken 2021 yılı için geçen döneme göre bir düşüş yaşanmış ve ağustos ayı itibariyle 30 girişim kurulduğu görülmüş. Diğer yandan, sektörün 2021 üçüncü çeyrek verilerine göre oyun girişimleri 40 yeni anlaşma sağlayarak rekor kırmış ve toplam 226 milyon dolarlık bir yatırım almış durumda.
Trendler neler olacak?
Bulut oyun teknolojisi yeni nesil sosyal eğlence platformlarını oluşturmak için hiper ölçekli bulut yeteneklerinden, küresel içerik dağıtım ağlarından ve medya hizmetlerinden yararlanmaya odaklanıyor. AR teknolojileri mobil oyunlar için mükemmel bir seviyeye ulaşacağı öngörülürken hyper-casual oyun türü trendi ileriki dönemde yükselmeye devam etmesi bekleniyor.
Özellikle 5G teknolojisinin gelişmesiyle birlikte oyun geliştirme sürecinde büyük yenilikler getireceği öngörülüyor.
Konsol kalitesindeki oyunların mobil cihazlarda yayınlanmasını mümkün kılacağı ve hareketliliği desteklediği için ileriki dönemlerde oyuncuların her zaman oyun oynayabileceği bir deneyim yaşayacağı da düşünülüyor.
Esporlar, sadece eğlence oyunları olmaktan çıkarak modaya uygun hale gelirken, önümüzdeki dönemlerde esporların daha da yaygınlaşması bekleniyor.
Pek çok video konsol şirketi GaaS modelini benimseyerek yakın gelecekte oyun endüstrisinde devrim yaratma potansiyeline sahip bulut teknolojilerinden olan hizmet olarak yazılıma (SaaS) ve hizmet olarak platforma (PaaS) geçmeyi de planlıyor.